Wednesday, March 28, 2012

dugaan belajar : kuatkah anda?

saat itu kan tiba jua

3:55 am. jam di desktop ku jeling. arghh sudah larut malam. menjengah pagi yang hening.. tatkala insan lain lena hanyut dibuai mimpi indah, aku masih terpaku di depan laptop. menyudahkan kerja2 yang terbengkalai dek kemalasanku menyiapkan di awal waktu.. huh, aku benci menulis dengan skema

dugaan menjadi pelajar. kuatkah anda? jika ditanya pada aku, pastilah aku ku jawab, ya sememmangnya aku tidak kuat. kadang hingga aku terfikir untuk berhenti je dari pengajian aku sekarang ni, pastu minta la kerja apa2 dengan kelulusan diploma aku ni. perempuan belajar tinggi2, kedapur jugak.. heh betul ke analogi itu? sememangnya tidak!

tiap kali aku mengadu pada dia, dia dan dia tentang kepenatan mengadap asaimen2 yang berlonggok, keletihan perjalanan kuliah harianku, kepenatan menghadapi kerenah manusia bermacam ragam, ketidakwarasanku fikir soal fulus yang macam air, ke ke ke yang semuanya menguji sabar, jawabnya tidak lain tidak bukan "ikhlas lah menuntut ilmu. kelak kau temui kemanisannya"

ya, kita selalu diberi peringatan agar sentiasa perbetulkan niat dalam menuntut ilmu, sentiasa ikhlas agar ilmu itu mudah masuk dalam hati kita, agar tidak terpesong dari tujuan utama kita. kerana itu jangan mudah mengeluh pada ujian, mudah menyerah pada sedikit kepenatan. namun andai hati berpegang pada azimat itu, alangkah mudah dan indahnya hari2 yang dilalui sepanjang pendakian ilmu itu... tiada rasa terbeban, tidak juga mudah tersungkur!

"tazkirah" pendek dari madam grafik ku kelmarin, kepegang kemas dalam lipatan minda. terima kasih. aku dapat satu inspirasi baru. meter semangat kembali mendadak. heh terkena sekali. fikir matlamat hidup. yup, satu sahaja impian matlamat aku yang aku pegang kemas dlm jiwa ku, tapi rahsia disini. doakan hajat aku itu tercapai :)

-no shortcut to success-

No comments:

tanyalah, xkena marah:)

Powered By Blogger

meh menabung