Saturday, March 10, 2012

bila didatangani pengemis.......ini kisahku


Pertengahan tahun 2010, waktu itu saya bersama team catur UDM (kerana waktu itu UDM masih belum bertukar nama UNISZA), kami berjalan-jalan sekitar ibu kota Kuala Lumpur. waktu itu game masih belum bermula kerana kami datang awal 4 hari untuk temasya MASUM dan pemandu bas yang sporting, bersama pengiring kami membawa kami keluar dari bandar Nilai, waktu itu USIM jadi tempat rasmi sukan MASUM (xsangka akhirnya aku kembali ke bumi usim menjadi sebahagian warganya..). bersama kami team taekwando, dan kami berasa selamat kerana diiringi pahlawan2 kemana saja destinasi kami..tapi agak malang kerana team taekwando tidak mahu menjadi escort kami kerana sebaik sahaja sampai di KL, kami ditinggalkan tanpa arah tujuan...wahahaha.....(kenapa aku terasa agak skema ayat ini??)


namun bukan ini yang aku ingin ceritakan sebenarnya. kisah bermula waktu kami berada di ruang santapan, senang cerita food court la.. waktu kami tengah enak menjamu selera, kami didatangi seorang lelaki. berjubah, berkopiah putih, berjambang..matanya sepet, hidung mancung blablabla..hehe..dengan wajah tok seh, kami disapa oleh beliau.. oh ya dipendekkan cerita, sebelum beliau datang meja kami (perempuan), beliau dtg ke meja shbt2 lelaki dahulu.. kami yang xtau apa butir bicara mereka hanya memandang dengan wajah kehairanan dan penuh pertanyaan. dan akhirnya sorang sahabat mengeluarkan RM10 tanpa ragu2.. dan akhirnya kami fahammm...


balik pada cerita, ya akhirnya beliau datang ke meja kami. "assalamualaikum!"

kami menjawab salam itu..bahasa pilihan adalah English. ringkasnya, beliau datang dengan tujuan untuk meminta bantuan kewangan. katanya untuk warga Palestin yang menderita disana. dengan membawa surat dan poster penderitaan mereka di Palestin itu, kononnya sebagai sokongan, kami terdiam. tiba2, "HOW PERCENT YOU GET?!" seorang daripada kami, bukan berbangsa Melayu, tidak juga beragama Islam, bertanyakan soalan itu pada lelaki itu. TERDIAM DAN TERKESIMA kami dan lelaki itu. aku lebih2 lagi.



waduh2 agak kurang ajar soalan itu. tetapi hairannya dengan jujurnya si lelaki itu menjawab bahawa tidak semua dan belum tentu duit itu akan sampai ke Palestin sana kerana katanya dia juga mengambil duit itu untuk perbelanjaannya . (maaf mungkin ada sedikit fakta yang aku tersilap tapi lebih kurang begini situasi dan jawapan lelaki itu)... dan girl yang tanyakan soalan itu explain kat kami, kerabat mereka memang anti dengan lelaki yang berpakaian begitu yang kemudian datang untuk meminta derma. bagi mereka semua itu hanyalah penipu. menipu atas kesengsaraan orang lain untuk kesenangan mereka.


aku terkejut! terkesima! begitu sekali kaum ini membenci mereka yang berjubah, berkopiah yang datang untuk meminta bantuan. ya memang tidak dinafikan ada segelintir manusia yang mengambil kesempatan namun sampai begitu sekali tanggapan mereka. dan kalau xsilap aku, ada lagi ayat yang pedas yang dikeluarkan oleh girl tu. namun aku xberapa nak ingat maklum la kejadian ni berlaku setahun yang lepas..


akhirnya tidak sampai hati melihat lelaki itu masih tercongok didepan kami walaupun dah disindir sinis oleh girl tu, adalah hamba Allah tu hulurkan juga duit untuk beliau. xbanyak mane pun, tapi atas dasar sedekah..xpelah xluak duit sebanyak tu kalau sedekah kat orang dengan niat ikhlas kan? hal lelaki tu menipu atau x, terserahlah pada Allah..namun sempat hamba Allah tu niatkan dalam hati, kalau duit tu lelaki tu guna untuk belanja dia, xpela halalkan je....huhu


moral of da stori, aku tersinggung kerana saudara seIslam aku dihina oleh bangsa agama lain...walau ada benarnya namun si pengemis itu tetap saudara seagamaku...malunya bila Islam dipandang sebegitu rupa... owhh itu bukan ajaran agama suci kita...mungkinkah aku orang asli Terengganu yang xbiasa dengan peminta sedekah menipu berbanding dengan Kuala Lumpur yang penuh dengan pengemis? teringat dengan satu peristiwa di kedai makan sekitar jalan TAR (kot. aku xingat nama jalan tu tapi yang pasti bila angkat kepala, nampak Menara Petronas).. waktu kami didatangi perempuan dengan anak kecil..mengemis..kawanku berpesan jgn tgok muka(especially mata), takut kena pukau! sampai camtu skali pengemis di bndr besar ni ye... entah nak percaya atau x, aku ikut jela arahan mereka... fuhh dunia memang semakin complicate ku kira skrg ni..



apa2 pun, bagi aku xwajar nak salahkan pengutip derma/sedekah yang datang dan judge mereka semua sama cam yang lain..jangan hanya kerana kesalahan seorang, semua kita anggap sama.. dan bagi aku la, kalau anda didatangi orang seperti mereka lagi, nak bagi, bagi jela..tapi berpada..anggap sedekah je..xnak bagi, jangan duk caci+marah2 kat orang tu.. and nasihat aku, kalau betul nak menderma kat warga Paletin, dermalah pada badan2 yang terang2 dah diiktiraf kerja mereka, seperti AQSA SYARIF...


depan bas UDM, luar stadium nilai, lepas abis majlis penutup...abaikan model2 itu, sila lihat pada cermin bas itu... taekwondo+catur... haa aku xtipu... owh i miss my team...masum terbaik pernah aku join..

No comments:

tanyalah, xkena marah:)

Powered By Blogger

meh menabung