Saturday, July 20, 2013

KERANA TRAUMA...


PERISTIWA atau pengalaman trauma adalah satu perkara yang berlaku tanpa diundang atau dijangka. Malah kebanyakan individu tidak sanggup untuk berdepan dengan pengalaman traumatik.
Ini kerana peristiwa traumatik amat menakutkan, mengejutkan dan mengerikan. Sesuatu peristiwa dianggap terlalu mengerikan atau menakutkan mampu mencetuskan pengalaman traumatik yang akan mendatangkan kesan mendalam terhadap kestabilan mental dan emosi seseorang individu.
Trauma sebenarnya terbahagi kepada dua bahagian, iaitu trauma fizikal dan psikologikal. Trauma fizikal ialah peristiwa yang mendatangkan kecederaan atau kecacatan secara lahir seperti kemalangan atau kebakaran. Trauma psikologikal pula ialah satu kejutan mental dan emosi yang amat mendalam, berlaku akibat daripada peristiwa mencemaskan dan menakutkan seperti kemalangan, kematian atau kecurian.
Tetapi trauma psikologikal boleh juga berlaku disebabkan kesan daripada kecederaan fizikal. Selain daripada kecacatan anggota fizikal, menghidapi sesuatu penyakit berbahaya sering kali juga menjadi punca seseorang menghidapi trauma psikologi yang kronik.
Sememangnya tidak dinafikan bahawa trauma psikologi kronik akan mendatangkan risiko gejala gangguan mental dan penyakit fizikal lain. Selain itu, ia turut mengganggu fungsi sosial, akademik dan kerjaya mereka yang terbabit. Sebagaimana gejala gangguan mental boleh berlaku akibat kesan trauma yang kronik sama ada kerana faktor fizikal mahupun psikologikal, gangguan mental kronik juga turut mendatangkan kesan trauma psikologikal lain.
Sebagai contohnya, individu yang mengalami trauma kerana terbabit dengan kemalangan jalan raya yang mengerikan, sama ada mengakibatkan kecederaan parah ataupun kecacatan fizikal kepadanya sudah pasti mengalami kejutan dahsyat yang boleh menjejaskan kestabilan mental dan emosinya.
Kebiasaannya ketidakstabilan psikologikal seperti rasa terkejut, takut dan cemas selain rasa sedih dan mungkin juga rasa bersalah dalam dirinya akan berlaku dalam tempoh beberapa hari selepas insiden. Dalam tempoh itu, besar kemungkinan individu berkenaan yang dihantui oleh pengalaman menakutkan itu, merasakan satu kelainan dan perubahan besar dalam diri dan kehidupannya berpunca daripada peristiwa berkenaan.
Mangsa akan mendapati dirinya kini sudah serba kekurangan, ada kecacatan dan mungkin juga penyakit, tidak sesihat dan secergas seperti dulu lagi dan berasa satu kehilangan besar berlaku dalam hidupnya.
Akibatnya, mangsa mengalami lebih banyak gangguan mental dan emosi seperti kemurungan, gangguan tidur dan bermimpi ngeri, tahap motivasi dan tumpuan yang semakin menurun dan hilang selera makan. Akhirnya, ketidakstabilan mental dan emosi ini berterusan sehingga berbulan-bulan lamanya sehingga memerlukan rawatan psikologikal pula. Ini ialah contoh bagaimana trauma fizikal yang dialami mengakibatkan trauma psikologikal.
Sebenarnya ia satu bonus kepada mana-mana individu sekiranya mereka mampu mengawal diri ketika berhadapan dengan suasana traumatik sama ada berbentuk fizikal, lebih-lebih lagi psikologikal. Ini kerana trauma psikologikal lebih sukar dan kabur untuk dikenal pasti, menjadikan usaha rawatan dan pemulihan turut menjadi rumit. Memahaminya akan mendatangkan kebaikan dari segi penyembuhan dan pencegahan terhadap gangguan jiwa sebelum terlambat dan menjadi lebih parah.

(last year 2008. memorytoerase ) 
so minta maaf kamu.kamu.kamu kalau kadang konsentrasi memandu kamu hilang sebab aku. mohon belas kasihan. kena cepat2 cari driver peribadi.. hehe

No comments:

tanyalah, xkena marah:)

Powered By Blogger

meh menabung