Wednesday, May 30, 2012

terlupa password? dapatkan kembali....





Bagi melindungi sebarang kandungan data atau maklumat dan fail yang agak sulit / rahsia dengan menggunakan password menjadi salah satu cara yang mudah dan selamat. Namun boleh juga menjadi satu masalah yang besar jika anda terlupa katalaluan yang digunakan atau katalaluan telah diubah oleh orang lain? Seringkali kita tidak merekod katalaluan bagi pelbagai aplikasi yang digunakan. Mendapatkan semula katalaluan asal disebut sebagai “cracking password” – proses memecah semula kataluan anda…



Kebiasaanya program yang direka khusus untuk memecah password dikenakan bayaran tertentu (dengan jaminan 100% password asal dapat dikembalikan). Dalam posting kali ini, penulis akan berkongsi dengan anda beberapa program utiliti kecil yang percuma dan mampu berfungsi dengan baik untuk mendapatkan kembali password (namun tiada jaminan 100% password asal dapat dikembalikan). Apa salahnya untuk anda mencuba bukan? ;-)
Jadual yang berikut adalah program utiliti pemulihan kata laluan (password) yang paling popular untuk Windows: (sumber dari laman web Nirsoft)

MessenPassMendapatkan password dari program Instant Messenger yang paling popular di Windows: MSN Messenger, Windows Messenger, Windows Live Messenger, Yahoo Messenger, ICQ Lite 4.x/2003, AOL Instant Messenger yang disediakan dengan Netscape 7, Trillian, Miranda, dan Gaim.
Mail PassViewMelihat password dari program e-mel berikut: Windows Live Mail, Windows Mail, Outlook Express, Microsoft Outlook 2000 (POP3 dan SMTP Account sahaja), Microsoft Outlook 2002/2003 (POP3, IMAP, HTTP dan SMTP Account), IncrediMail, Eudora, Netscape Mail, Mozilla Firefox,
Mail PassView juga boleh memulihkan password dari akaun e-mel berasaskan web (Hotmail, Yahoo, Gmail), jika anda menggunakan program yang berkaitan akaun tersebut.
IE PassViewIE PassView adalah utiliti kecil yang mendedahkan password yang disimpan oleh pelayar Internet Explorer.Menyokong Internet Explorer 7.0 yang baru dan 8,0, serta versi Internet explorer, v4.0 – v6.0
Protected PassView SimpananMengembalikan semua password yang tersimpan di dalam Windows Protected Storage, termasuk password AutoComplete Internet Explorer, password dari laman web yang dilindungi password, MSN Explorer Sandi, dan banyak lagi …
DialupassMemaparkan semua password yang disimpan di dalam entri dial-up Windows.(Internet dan sambungan VPN) Alat ini bekerja di semua versi Windows, termasuk Windows 2000, Windows XP, Windows Vista, Windows 7, dan Windows Server 2003/2008.
Asterisk LoggerMelihat password yang disimpan di sebalik tanda bintang (****) ,. Anda boleh menggunakan alat ini untuk memulihkan password Windows banyak aplikasi, seperti CuteFTP, CoffeeCup Percuma FTP, VNC dan lagi …
AsterWin IEMegembalikan password yang disimpan di belakang tanda bintang di laman web Internet Explorer 5.0 dan seterusnya.Anda boleh menggunakannya untuk memulihkan password laman web, jika disimpan pada komputer anda. Kod sumber disertakan.
Network Password RecoveryMendapatkan kembali password rangkaian yang disimpan oleh Windows XP, Windows Vista, Windows 7, dan Windows Server 2003/2008.
SniffPass Password SnifferWindows utiliti yang merekod password melalui penyesuai rangkaian anda, dan memaparkan di skrin. Anda boleh menggunakan utiliti ini untuk memulihkan password yg hilang bagi Web / FTP / Email.
RouterPassViewWindows utiliti yang dapat memulihkan password dari file konfigurasi yang disimpan oleh router. Utiliti berfungsi jika router anda menyimpan fail konfigurasi dalam format yang RouterPassView boleh mengesan dan decript.
PstPasswordMendapatkan kembali password file PST MS Outlook.
PasswordFoxPasswordFox adalah program pemulihan password untuk Windows yang membolehkan anda untuk melihat nama pengguna dan password yang disimpan oleh pelayar Mozilla Firefox. PasswordFox memaparkan password yang disimpan di dalam profil anda. Untuk setiap kemasukan kata laluan, maklumat ini dipaparkan: Rekod Indeks, Web Site, User Name, Password, Nama Ahli Field, Password Field, dan Sig-on. Mampu mengembalikan password laman2 web dan memaparkannya.
ChromePassChromePass adalah program pemulihan password kecil untuk Windows yang membolehkan anda untuk melihat nama pengguna dan password yang disimpan oleh Google Chrome Web browser. Untuk setiap kemasukan kata laluan, maklumat ini dipaparkan: Asal URL, Action URL, User Name Field, Field Password, User Name, Password, dan Waktu menggunakan XML. Anda boleh memilih satu atau lebih item dan kemudian menyimpannya ke dalam text / html / fail atau menyalinnya ke clipboard. Mampu mengembalikan password laman2 web dan memaparkannya.
OperaPassViewOperaPassView adalah program pemulihan password kecil untuk Windows yang mendekripsi file pelayar Web Opera password (wand.dat) dan memaparkan senarai semua password laman web yang disimpan. Anda boleh dengan mudah memilih satu atau lebih password dalam tetingkap OperaPassView, dan salin ke clipboard senarai password dan simpan ke dalam teks / html / csv / file xml. Mampu mengembalikan password laman2 web dan memaparkannya.
WirelessKeyViewWirelessKeyView boleh memaparkan semua kunci (KEY-Password) rangkaian wireless (WEP / WPA) yang disimpan dalam komputer anda melalui servis ‘Wireless Zero Configuration’ Windows XP dan oleh servis ‘AutoConfig WLAN’ Windows 7 dan Windows Vista. Membolehkan anda menyimpan semua kunci (KEY) WEP/WPA wireless ke dalam bentuk teks / fail html / xml. Sesuai bagi mendapatkan kembali key WEP / WPA access point wireless.
Remote Desktop PassViewRemote Desktop PassView adalah utiliti kecil yang memaparkan kata laluan disimpan oleh utiliti Microsoft Remote Desktop Connection dalam fail RDP ..
VNCPassViewVNCPassView adalah program utiliti Windows yang mengembalikan password yang disimpan oleh program VNC. Dapat memaparkan 2 password: password yang disimpan oleh pengguna semasa (HKEY_CURRENT_USER di Registry), dan kata laluan yang disimpan oleh pengguna lain.
PocketAsterisk
RemotePocketAsterisk
Mendapatkan semula password yang disimpan di belakang tanda bintang dalam gajet Pocket PC.
Access PassView v1.12Program utiliti ini memaparkan semula password fail mdb yang di simpan melalui program Microsoft Access 95/97/2000/XP dan Jet Database Engine 3.0/4.0. Sangat berguna sekiranya anda lupa / hilang katalaluan bagi jenis program ini

Nota: proses memecah password memerlukan masa – yang bergantung pada kelajuan pemprosesan data dan kekuatan password yg digunakan. Password yang panjang dan kompleks (mempunyai gabungan abjad huruf, nombor dan simbol) boleh mengambil masa lebih dari sehari bahkan bertahun!
SUMBER

No comments:

tanyalah, xkena marah:)

Powered By Blogger

meh menabung